Villkor/Licens för visselbox.se
Licensavtal - Visselbox
- Tillämpning och tolkning
- Dessa villkor kompletterar de Allmänna villkoren och är tillämpliga för dig som beställer och/eller använder Crona Softwares tjänst Visselbox.
- Utöver de Allmänna villkoren samt villkoren i denna bilaga gäller de instruktioner och anvisningar för tjänsten Visselbox som vid var tid finns på www.Visselbox.se samt det personuppgiftsbiträdesavtal som Kunden och Crona Software har ingått.
- Om Tjänsten
- Genom Visselbox får Kunden tillgång till Crona Softwares tjänst för rapportering och handläggning av ärenden om missförhållanden.
- Kunden äger rätt till ett obegränsat antal användare och ärenden under avtalsperioden.
- Rapporteringar som sker i Visselbox är anonyma och ospårbara. Kommunikation mellan Kunden och rapporterande person förutsätter en unik ärendekod. Ärendekoden används i syfte att bibehålla rapporterande persons anonymitet.
- Avtalsperiod och fakturering
- Avtalet gäller från och med bekräftat beställning och löper tills vidare med 12 månaders bindningstid. Avtalet förnyas automatiskt med motsvarande avtalsperiod om det inte sagts upp senast vid slutet av innevarande avtalsperiod.
- Uppsägning ska ske skriftligen till support@visselbox.se.
- Betalning sker i förskott per kvartal med 30 dagars betalningstid. Samtliga priser är angivna exklusive moms.
- Kundens åtaganden
- Registrering och användning av Visselbox förutsätter att behörig person hos Kunden har ett giltigt svenskt Bank-ID. Samtliga användare som Kunden väljer att ansluta till Tjänsten måste ha svenskt Bank-ID. Kunden ansvarar för att samtliga personer som ansluts till Tjänsten är behöriga att använda Tjänsten.
- Crona Software tillhandahåller endast en plattform för rapportering och handläggning av ärenden om missförhållanden. Kunden är medveten om att det är Kundens skyldighet att informera berörda personkategorier i sin verksamhet om förekomsten av Visselbox, och att Crona Software inte kan hållas ansvarig för Kundens efterlevnad av vid var tid gällande lagstiftning.
- Användares åtaganden
- Den som använder Visselbox förbinder sig att följa de åtaganden som följer av punkt 5 i dessa villkor.
- Du har möjlighet att rapportera anonymt i Visselbox. Crona Software kan dock inte garantera att den organisation som rapporteringen avser inte kommer att kunna identifiera dig utifrån den information du har lämnat. Du ansvarar därför själv för att det material och den information som du anger eller lägger upp i Tjänsten i sig inte möjliggör identifiering av dig som användare. Du kan inte framställa anspråk av något slag mot Crona Software AB med anledning av din användning eller rapportering av Tjänsten.
- Visselbox är en tjänst avsedd för rapportering och handläggning av ärenden om missförhållanden. Tjänsten är därmed inte avsedd för ärenden av rent privat karaktär eller ärenden av karaktär som saknar relevans för eller anknytning till Kundens verksamhet. Crona Software förbehåller sig, vid kännedom om förekomsten härav, rätten att radera sådant material.
- All rapportering sker anonymt, och några personuppgifter om dig är inte tillgängliga för Kunden. Om du vill läsa mer om hur vi behandlar personuppgifter kan du ta del dels av Crona Softwares personuppgiftspolicy; dels det personuppgiftsbiträdesavtal som gäller mellan Kunden och Crona Software avseende Visselbox.
- Ansvar och ansvarsbegränsningar
- Crona Software är inte ansvarig för att Kunden uppfyller de krav som ställs enligt lagen (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden eller annan bindande reglering avseende visselblåsning.
- Om Kundens anställda eller annan tredje part riktar krav mot Crona Software med anledning av Kundens egen användning av Tjänsten eller Kundens användning av uppgifter inhämtade via Tjänsten ska Crona Software hållas skadeslös.
- Crona Software tillhandahåller endast plattform för rapportering och ärendehantering. Crona Software ansvarar därmed inte för den kommunikation som sker mellan Kunden och rapporterande person eller för hantering eller följder som har sin grund i rapportering av ett ärende i Tjänsten. Av samma skäl är Crona Software inte ansvarig för det material eller information, eller riktigheten därav, som rapporterande person publicerar i Tjänsten.
Allmänna villkor
-
Tillämpning och tolkning
- Dessa allmänna villkor (”Allmänna Villkor”) gäller när du (”Du” eller ”Kunden”) ingår avtal med Crona Software AB (”Crona Software”) och/eller när du beställer eller använder programvaror eller tjänster (i det följande individuellt och gemensamt benämnt som ”Tjänsten”) från Crona Software AB.
- Genom att köpa Tjänsten från Crona Software AB godkänner du att dessa Allmänna villkor utgör en del av ditt avtal (“Avtalet”) med Crona Software.
- Dessa Allmänna Villkor utgör bilaga antingen till det avtal om beställning du har ingått med oss eller den orderbekräftelse du har fått. Dessa dokument utgör tillsammans ditt avtal med Crona Software AB.
- Ytterligare villkor kan gälla för specifika program och tjänster, se i slutet av dessa Allmänna villkor. Som kund och användare är du skyldig att följa den information och de instruktioner och anvisningar som Crona Software lämnat gällande Tjänsten.
-
Nyttjanderätt
- Genom att ingå avtal med Crona Software ges du rätt att nyttja Tjänsten enligt våra instruktioner och anvisningar under avtalsperioden. Nyttjanderätten är inte exklusiv. Nyttjanderätten får inte överlåtas eller upplåtas av Kunden.
-
Kundens åtaganden
- Kunden ansvarar för att ha den utrustning, operativsystem, programvara etc som krävs för användning av Tjänsten. Kunden ansvarar även för anslutning mot Tjänsten.
- Kunden är ansvarig för att inte obehörig person nyttjar Tjänsten. Detta innebär att upplåtande av Tjänsten till annan eller till fler personer än vad licensen omfattar inte är tillåten.
- Kunden får inte ändra eller kopiera programvara eller kod hänförlig till Tjänsten.
- Vid förändring gällande kontaktperson, användare eller faktureringsunderlag förändras ska Kunden skyndsamt informera Crona Software.
- Överträdelser av Kundens åtaganden enligt Avtalet medför en ovillkorlig rätt för Crona Software att begränsa Kundens tillgång till Tjänsten omedelbart. Sådan begränsning sker utan ersättnings- eller återbetalningsskyldighet för Crona Software.
-
Upphovsrätt och andra rättigheter
- Upphovsrätt och andra rättigheter till Tjänsten tillkommer Crona Software AB, eller om tillämpligt, Crona Software ABs leverantörer. Kunden erhåller ingen immateriell rätt avseende Tjänsten.
- Otillåten användning eller kopiering av Tjänsten utgör ett intrång i Crona Softwares immateriella rättigheter. Crona Software kan komma att begära skadestånd för intrång samt stänga av Kunden från Tjänsten utan ersättnings- eller återbetalningsskyldighet.
-
Tillgänglighet
- Tjänsten är tillgänglig online dygnet runt, årets alla dagar, med undantag för planerade driftsstopp. Planerade driftsstopp ska i möjligaste mån ske utanför kontorstid.
- Kunden är införstådd med att det kan uppstå tillfälliga avbrott i åtkomsten till Tjänsten, exempelvis på grund av strömavbrott eller störningar i internettrafiken. Avbrott kan även förekomma med anledning av oplanerade driftsstopp för nödvändig service och underhåll av Tjänsten. För detta är Kunden ej berättigad till skadestånd eller prisavdrag.
-
Ansvar och ansvarsbegränsningar
- Om inte Tjänsten fungerar enligt den information och de instruktioner och anvisningar som Crona Software har lämnat gällande Tjänsten ska Crona Software åtgärda felet. Om Kunden inte kunnat använda Tjänsten i väsentliga avseenden under en övervägande del av avtalsperioden har Kunden rätt att erhålla nedsättning av avgiften för Tjänsten. Crona Software är dock aldrig ansvarig för indirekta skador eller omständigheter som resulterar i indirekta skador, såsom inkomstförlust, förlust av data, hinder att uppfylla förpliktelse mot tredje part, ersättningsskyldighet mot tredje part eller andra följdskador.
- Uppstår felet på grund av Crona Softwares grova oaktsamhet och lider Kunden skada till följd av detta är Crona Software skadeståndsskyldig. Eventuellt skadestånd kan dock aldrig överstiga den betalda avgiften för de senaste tre månaderna.
- Crona Software ansvarar inte för fel eller bristande avtalad tillgänglighet som är orsakade av följande:
• Omständigheter som Kunden ansvarar för enligt dessa Allmänna villkor
• Omständighet utanför Crona Softwares ansvarsområde (exempelvis fel eller brister i tjänster, servrar, nätverk och programvaror från tredje part som Crona Software inte har ett uttryckligt ansvar för)
• Virus eller annat angrepp på säkerheten hos Kunden
• Virus eller annat angrepp på säkerheten hos Crona Software och som ligger utanför vad som kan anses vara adekvata säkerhetsskyddsåtgärder.
-
Behandling av personuppgifter
- Användning av Crona Softwares tjänster kan komma att förutsätta att ett personuppgiftsbiträdesavtal ingås. När så är fallet kommer Kunden och Crona Software att ingå ett personuppgiftsbiträdesavtal som reglerar de närmare förutsättningarna för personuppgiftsbehandlingen. Mer information om hur Crona Software behandlar personuppgifter finns på Crona Softwares hemsida.
-
Ändring av Allmänna villkor
- Crona Software förbehåller sig rätten att ändra dessa Allmänna villkor samt eventuella tjänstespecifika villkor. Ändringen gäller från det datum Crona Software bestämt. Vid större förändringar eller förändringar som skulle kunna medföra en stor olägenhet för dig kommer vi att informera dig om detta innan ändringen träder i kraft. Som kund har du i dessa fall rätt att säga upp Avtalet från och med den dag ändringen träder i kraft.
-
Tvist
- Tvist angående Avtalet ska i första hand avgöras genom medling av parterna utsedda representanter. Om parterna inte lyckas nå en överenskommelse skall tvisten slutligen avgöras av Alingsås tingsrätt med tillämpning av svensk lag.